Monday, December 11, 2006

Persiapan Kembali ke Sekolah

Persiapan untuk kembali ke sekolah telah mula dilakukan sejak awal cuti sekolah penggal ke 3 bermula. semua di buat lebih awal bagi memastikan tidak ada satu pun keperluan anak-anak tertinggal untuk musim persekolahan akan datang.
Tahun ini jugalah anak yang ketiga (bongsu) mula memasuki tadika, rasa cepat benar masa berlalu, pejam celik dah 6 tahun umur Nur Liyana. Persiapan untuknya telah beres dari hal pakaian, peralatan dan juga yuran sekolah telah dibayar. Alhamdulillah beres untuk seorang anak. Manakala untuk yang 2 orang lagi masih belum di beres sepenuhnya sebab hal pembayaran yuran sekolah hanya akan dibuat setelah sesi persekolahan bermula.
Itulah dia kan pengorbanan Ibu bapa terhadap anak-anak. Kadang-kadang tu terfikir juga agaknya macamnilaaaa agaknya abah ngan mak pening kepala nak sekolahkan saya sejak dari tadika hinggalah ke tingkatan 6. berbagai persiapan dari bab membeli kain untuk dibuat pakaian seragam sekolah hinggalah peralatan persekolahan semuanya disediakan bagi memastikan anaknya dapat menikmati suasana pembelajaran dengan lebih selesa. Dan sekarang ini giliran saya pulak memikul tanggungjawab terhadap anak-anak.

Penggal persekolahan akan datang ni memberikan kelainan sedikit pada kedua orang anak-anak saya sebab tahun depan keduanya telah dilantik menjadi pengawas sekolah, maka persiapan dari segi pakaian tu memang terasa jugak sebab keduanya terpaksa memakai seragam baru dan terpaksa juga disediakan sebanyak 2 pasang setiap orang. Tapi tak apalah nasib baik jugaklah umi mereka ni boleh jahit sendiri. Tak apalah demi pembelajaran mereka biarlah disediakan mana yang termampu, umi doakan agar anak-anak umi berjaya dalam pelajaran dan menjadi insan solehah dimasa akan datang.
Yang seronoknya bila dah nampak semua persiapan sekolah tu dah sedia, kepala pun tak serabut nak fikirkan kelengkapan anak-anak, kadang-kadang tu rasa excited jugak nak nengok anak-anak kembali berpakaian seragam sekolah.

No comments: