Monday, April 09, 2007

Anak hilang...?

Berita kehilangan seorang anak di pusat membeli belah telah mengemparkan seluruh masyarakat Malaysia. Perasaan siapa yang tak dihantui kebimbangan bila mengenangkan anak yang baru berusia 5 tahun itu hilang dari kawalan keluarga mereka. Bagaimana hari-hari yang dilaluinya. Dari segi makan minumnya, keselamatannya. Jika benar ada insan yang menjaga syukur Alhamdulillah tapi bagaimana jika dia masih berseorangan mencari arah untuk kembali kepangkuan keluarganya.
Bayangkanlah sudah seminggu kanak-kanak ini hilang, tanda-tanda menjejakinya juga masih lagi gagal. Ikhtiar yang dilakukan oleh insan yang tampil membantu telah membuktikan kerperihatinan masyarakat Malaysia. Di sini saya rasa amat kagum dengan kerjasama yang diberikan oleh mereka yang berusaha untuk menjejaki adik Nazrin.
Sebenarnya peristiwa ini sendiri telah membuatkan saya bimbang untuk membawa anak-anak ke pusat membeli belah atau bersiar-siar ditempat yang sesak seperti itu. Sebelum ini pun Sogo adalah tempat yang kerap juga saya kunjungi bila membawa anak-anak berjalan-jalan. Maklumlah kemudahan yang sedia ada mendorong saya untuk membeli belah disitu. Lebih-lebih lagi kalau time sale...
pernah sekali saya bawa anak-anak untuk membeli-belah di situ sewaktu sale di bulan puasa pada tahun 2003. Pada masa tu orang memang laaa ramai, jadi untuk memberi keselesaan saya memilih pakaian untuk anak-anak, saya telah mengarahkan ketiga-tiganya duduk di tempat permainan kanak-kanak yang disediakan. Mereka saya tinggalkan disitu sementara saya memilih pakaian, tiba-tiba hati saya macam ada rasa sesuatu yang tak kena. lalu saya pun terus ke tempat permainan tersebut dan saya dapati ketiga-tiga mereka tidak berada disitu.. Ya Allah saya menjadi panik seketika dan terus meletakkan barang yang telah saya pilih lantas menyusur laluan yang telah saya lalui bersama mereka sebelum ini. Dicelah-celah orang ramai yang bersesak itu saya memohon doa supaya saya dapat berjumpa dengan anak-anak saya semula. Akhirnya saya nampak kelibat ketiga-tiga mereka, barulah puas hati saya. Hasrat untuk membeli pakaian tadi saya lupakan, terus saya bawa ketiga-tiga mereka keluar dari situ.
Itu sebabnya anak-anak perlu pengawasan setiap masa terutama di tempat awam seperti itu. Kebarangkalian untuk terjadi sesuatu yang tidak diingini tu terbuka luas tanpa pengawasan rapi dari ahli keluarga. Sehingga sekarang pun saya bimbang sangat untuk membawa anak-anak ke tempat bersesak seperti itu.

No comments: