Friday, April 27, 2007

Berita dari kampung....

Berdegup jantung bila mendapat berita dari kampung yang mengatakan abah sakit... saya hanya mampu mengucap panjang.. terkelu lidah untuk berkata-kata. Sebelum ini abah sihat, payah sekali melihat abah terbaring walaupun ketika itu dia demam atau sakit yang sebelum ni seperti sekarang.
Pada tengahari hari selasa 24 april 2007, saya telah mendapat panggilan dari mak, memberitahu abah sakit dah tak boleh jalan... saya tanya kenapa..? abah ada terpijak apa-apa ker? mak kata tak ada pun, pagi tu abang dah bawa dia ke klinik untuk mendapatkan rawatan. Tapi doktor kata tak ada apa-apa, lantas saya minta izin dengan mak untuk bercakap dengan abah. Tapi dari riak suara abah tu, saya tau dia menyembunyikan perasaan dia, dia tak mau anak-anak susah hati. saya tanya abah.. abah sakit macam mana..? dia kata tak ada apa-apalah nak.. kaki jer tak larat nak angkat. mulut ok, anak tekak geli... ! saya tau dia tak mau anak-anak risau tentang perasaan dia ketika itu.
Hati mana yang tak tenteram bila dapat tau berita itu, sebelum ni abah ok elok ceria, jarang sangat dengar dia sakit terus tak boleh jalan... akhirnya saya ambil keputusan untuk menjenguk abah, tak puas hati kalau tak lihat sendiri bagaimana keadaan dia. Petang hari Rabu tu, saya pulang ke kampung menaiki bas dengan anak yang no 3. Minta suami hantar ke Puduraya, manakala anak-anak yang dua orang lagi biar dia ngan ayah sebab mereka pun masih kat sekolah lagi. Itupun tawakal aje kalau tiket bas habis, saya usaha cara lain.
Akhirnya dengan izin Allah saya dapat tiket jam 9:30 malam. dan berkampung lah saya dengan anak yang no 3 tu di Puduraya. Jenuh jugalah menunggu kat situ dari jam 6:30 petang hingga jam 9:30 malam. tak perlah, kemudian saya suruh ayahnya balik tak payah tunggu sampai naik bas, sebab anak kat rumah tu tinggal.
Dipendekkan cerita, akhirnya saya sampai di muar pada jam 11:30 malam, minta abang ambil kat stesen bas. Memang saya tak beritahu mak dan abah yang saya akan balik pada hari tersebut. Sampai saja di rumah abang minta mak buka pintu, biasalah mak agak sedikit terkejut melihat saya di muka pintu. Tanpa membuang masa saya terus peluk mak dan berderailah airmata kami berdua. Kemudian saya mendekati ke katil abah, ketika itu abah tersedar dari tidur, saya salam tangan abah dan cium dahinya. Sedih saya melihat abah ketika itu, mulanya abah bising juga sebab menyusahkan saya balik sorang dengan anak kecil ditengah malam. Pas tu anak-anak yang dua orang lagi...tinggal di rumah... memang satu malam tu abah tak nyenyak tidur. Kerap juga dia bangun untuk buang air kecil, katanya macam tak puas jer.... kasihan melihatkannya. Alhamdulillah kami adik beradik berpakat untuk membelikan abah alat penyokong untuk berjalan(tongkat), dan juga tempat duduk bekas untuk buang air. Jadi tak lah susah abah nak berulang ke tandas.
Memandangkan cuti cuma sehari, anak pun perlu bersekolah, saya terpaksa pulang ke KL, kecewa pun ada sebab tak puas jaga abah. walaupun berat nak pulang ke KL, saya berjanji ngan mak ngan abah akan pulang ke kg pada cuti am (cuti hari buruh dan hari wesak) yang akan datang.... insyaAllah...!

No comments: