Sunday, May 27, 2007

Ikhlaskan diri menjaga abah....

Sejak kebelakangan ni perasaan amat sensitif bila berbicara tentang abah.., tak taulaaa kenapa yer... saya cuba sembunyikan perasaan sedih tu. Lagi saya cuba lawan lagi lagi kerap ia datang, secara tiba-tiba jer airmata mengalir tanpa dipaksa. Setiap hujung minggu saya akan berulang ke kampung, biarpun hanya menaiki bas, pada saya kalau balik sorang tu lebih baik naik bas biarlah anak-anak tinggal bersama ayah mereka.

Rutin saya balik kg sejak abah dah dinasihatkan oleh doktor untuk di rawat di rumah. Hari pertama saya balik kg memang terharu jugak melihat abah terbaring, saya berbual dan bertanyakan pada abah bagaimana layanan dan rawatan yang diterima sepanjang berada di hospital johor bahru. Abah kata memang tak sama dengan hospital kat melaka tu. Kat johor semuanya kena buat sendiri susah nak mintak bantuan dari jururawat. Scan dan X-ray juga telah dilakukan buat kali kedua di hospital tersebut. ternyata hasil yang diperolehi adalah sama seperti yang diperolehi oleh hospital pakar melaka. Memang geram jugalah bila abah cerita keadaan di sana ketika itu.... Tapi betul jugak kat melaka tu hospital private dan di johor pulak hospital kerajaan memang kena sabar jerlaaa.

Abah juga beritahu kaki dia dah tak boleh digerakkan dan tak rasa... sampai dia kata "kau buatlah apa pun kat kaki tu... memang dah tak ada rasa... ni lagi satu dia buang air besar pun dah tak rasa..." harap ihsan orang ler nak menolong." abah pun dah tak boleh bebas bergerak sampai nak mengiring pun minta orang palingkan... ...."entahlah nak.... sampai bila lah nak menyusahkan orang..." ...airmata saya lagi berderaian jatuh minta abah jangan cakap begitu, sakit tu kan datangnya dari Allah, itu semua ujian dariNYA. " tak ape bah anak-anak abah akan bantu abah selagi daya...minta doa semoga ALLAH memberikan kekuatan untuk sama-sama membantu abah.

Tengahari adalah masa untuk abah makan... kebetulan pulak pada ketika tu abang terpaksa pergi ke bandar Muar membeli peralatan di bengkelnya. Jadi saya telah gagahkan diri untuk cuba angkat abah ke kerusi roda, mulanya abah berjaya didudukkan di atas katil. dan sewaktu saya hendak merapatkan kerusi roda ke katil abah... secara tiba-tiba abah jatuh (terbaring) semula. Saya panggil long, barulah saya diberitahu abah tak boleh duduk lama tanpa sokongan belakang. Ya Allah abah maafkan org bah... org tak tau... abah kata tak apa nak.. terus saya cuba angkat abah semula, bila nak diangkat ke kerusi roda ternyata kudrat org perempuan tak sama dengan kudrat seorang lelaki. Mulanya angkat berdua dengan long, ternyata masih lagi tak berdaya... last sekali terpaksa panggil kakak ipar, mintak tolong angkat sama.. Alhamdulillah abah berjaya dipindahkan ke kerusi roda.

Nak disuruh abah duduk dan makan dikatil, katanya dia bosan asyik baring jer... tak apalah ikut kan juga. betul jugak kata dia kalau dah asyik terbaring sehari suntuk memang laaa bosan. Tak siapa pun akan rasa macam tu. Kira dua hari di kg memang saya jaga abah sebaiknya, salinkan lampinnya. Terharu bila dia kata "abah dah berak ni nak... kalau kau geli panggil abang..." laaa nape abah cakap macam tu... orang boleh salinkan... tanpa berlengah lagi terus saya buat operasi untuk menyalinkan pampers abah.. niat saya ikhlas nak jaga abah 2 hari bercuti ni tak timbul perasaan geli.

No comments: