Tuesday, October 17, 2006

Nak raya ker?

Tinggal beberapa hari saja lagi umat islam akan merayakan Eidul Fitri, berbagai persiapan dilakukan bagi menyambut ketibaan syawal. Namun apa yang dirasakan oleh diri saya sendiri kehadiran syawal pada tahun ini kurengggg... maklumlah tahun ini beraya di kampung suami yang terletak di sebelah pantai timur semenanjung Malaysia (Kelantan) aduhhhhhh... bermacam perkara yang bermain di kotak fikiran saya ini.

Saya bukan tidak seronok untuk beraya dengan keluarga mertua, tetapi perjalanan yang memakan masa terlalu lama membuatkan saya bosan, rimas dan tak sukaaaaa. Penat tau duduk dalam kereta lama sangat...! Nak naik flight pun bukannya kita golongan berada. lainlah kalau tambang tu setakat 10 hinggit sorang.. boleh laaa. ini makan ratus-ratus.

Tapi yang buat saya lagi rasa bosan dan cemassss sangat bagi perjalanan pulang ke kampung suami pada tahun ini, adalah keadaan kereta yang tak berapa confident. Kalau nak huraikan satu persatu kang... saya jugak yang tak tau nak letak muka kat mana. Tapi cukuplah kalau saya katakan cemas dan tak confident, pandai-pandailah awk semua men"describe"kannya.

Walau apa pun anak-anak adalah orang yang paling seronok menanti ketibaan syawal ni, hari-hari dok merengek suruh umi dia buat biskut raya, tapi setakat ni umi pun dah berjaya menyediakan 3 jenis kuih raya hasil dari air tangan sendiri. Seronok juga buat biskut ni rupanya yaa, lebih-lebih lagi bila hasilnya menjadi, rangup dan rapuh bila dimasukkan ke mulut. Tapi nampaknya biskut raya yang ada kat rumah tu tak sempat sampai rayalaaa jawabnya kalau dok hari-hari lepas berbuka dok hadap dia aje.. mulanya nak di marahkan juga tapi terfikir jugak kanak-kanak apa yang dia tahu, bagi ajelahhh.. kalau disekat pulak kang terbantut pulak selera mereka. nak buatnya pun bukan nya susah.... habis buat lagi ye takkk..? benda mudahh. bahan-bahan semuanya ada lagi.. so kalau habis tak jadi masalah... itu bab biskut raya..

Bab baju raya ni pulak lagi satu masalah.. selagi tak siap baju raya diaorang selagi tu mereka dok merengek suruh siapkan. Alhamdulillah semuanya saya dah siapkan hari minggu hari tu.. lega rasanya dah tak ada nak fikir-fikir lagi masalah tu.. setakat baju kurung apa lah.. sangat kan...

So sekarang ni cuma nak kemas kan beg jer pulak... semua persiapan dah ada so nak pek jer yang makan masa sket. ini lagi satu masalah, bab nilah yang saya memang tak suka sesangat nak punggah baju, nak pilih baju suami, puteri yang 3 orang tu dan baju sendiri. pas tu nak simpan balik pun satu hal... Itulah salah satu tanggungjawab seorang yang bergelar ibu dan isteri redha ajerlaaa... nak tak nak pun terpaksa buat.. kalau ada maid atau robot yang boleh sediakan semuanya alangkah baiknya..

No comments: